mandag 29. juli 2013

Onsdag 24 juli 2013

Ny treningsøkt på Trandum leir i dag. I dag var vi bare tre stykker så vi hadde en veldig effektiv trening for å si det sånn. I dag trente vi på lydighet og søk, og vi startet med lydighet. Axo var nr to ut og vi trente på slipp kommandoen, da denne kommandoen er ekstrem viktig at han utfører med en gang hvis ikke kan vi stryke på tjenestehund prøven.

Å lære hunden dette er veldig enkelt da man bruker en enkel teknikk. Man startet med at man har to like forsterkere (leker f.eks) man kaster den ene bort og beholder den andre i hånden, når hunden har hentet den du kastet så venter du til han slipper (uten å si noe) og deretter kaster nr 2 mens man sier slipp. Når man gjør det på denne måten så vil ordet slipp bety at det vil komme noe nytt. Når han til slutt skjønte poenget, så sa jeg slipp når han hadde den ene leken i munn og når jeg kastet en ny leke.

Etter å ha kjørt noen runder gikk vi videre til fot kommandoen. Axo går litt foran meg når vi går fot og gir ikke mye kontakt, så her var det viktig og få han i riktig possisjon og samtidig at han gir meg kontakt. Vi startet øvelsen med at han måtte sitte, deretter plasserte jeg meg i riktig posisjon ved siden av han mens jeg holdt kongen i venstre hånd. Når han ga meg kontakt sa jeg ordet fot og kastet kongen bakover (hvorfor den kastes bakover er for å lære han å ikke være foran meg når vi går fot, når han slutter med dette kan kongen kastes i en annen retning). Vi kjørte denne øvelsen en liten stund, så fikk han en pause i bilen.

Vi kjørte to økter med lydighet gikk vi over på søk. Han har hatt en del økter med søk etter kong, men denne gangen var det søk etter person (litt synlig). Jeg plasserte Axo ved døra på bussen og lot han se at figuranten gikk inn, når figuranten hadde satt seg på et sete, så sendte jeg Axo inn med kommandoen. Når Axo fant figuranten så belønnet han Axo. Denne øvelsen fortsatte vi med et par ganger så fikk han en ny pause.

Neste økt så gjentok vi den samme søk øvelsen på bussen.


En sliten Axo gutt!



Axo søker etter kong!

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar